منتديات العشاق
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابة*أحدث الصورمواقع البحثالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» أليكم لعبة Dino Crisis 2 برابط مباشر
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأحد مارس 16, 2014 5:16 am من طرف alking123

» لعبة الرعب المشهورة Resident Evil 4 تحميل لعبة الرعب المشهورة كاملة مجانيه برابط واحد مباشر Resident Evil 4 لعبة فيلم رعب لعبة الرعب المشهورة Resident Evil 4 لعبة افلام رعب
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 21, 2012 1:51 pm من طرف max100

» Busy restaurants and CAFS need a solution for fast
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 03, 2011 8:35 am من طرف dody

» اقوى افلام الكرتون
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 03, 2011 8:33 am من طرف dody

» كن مبدعا ومميزا مع اجمل نغمة
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 03, 2011 8:31 am من طرف dody

» كلمات اغنية GoodBye My Lover / James Blunt
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 03, 2011 8:31 am من طرف dody

» جديد الشيخ مشاري راشد العفاسي كليب أنشودة أنا العبد
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 03, 2011 8:29 am من طرف dody

» When the first Whirlpool Duet album was released in December 2001 came as a surprise to the public
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأحد يوليو 31, 2011 2:40 am من طرف زائر

» منتديات سوكيد المرعب لاقوى افلام الرعب والغموض
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 27, 2011 10:30 am من طرف زائر

» http://sokedhorror.yoo7.com/ منتديات المرعب سوكيد لاقوى افلام الرعب والغموض
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 27, 2011 10:24 am من طرف زائر

»  الاماكن العشر التي لا تجوز الصلاة فيها
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 29, 2010 5:25 am من طرف بنت الاسلام

» ممنوع الدخول لاقل من 18 سنة
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 29, 2010 5:02 am من طرف بنت الاسلام

» تحميل حلقات مسلسل مش الف ليلة وليلة كاملة 31 حلقة
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالجمعة سبتمبر 24, 2010 3:42 am من طرف dody

» موعد صدور حلقات مسلسل grey's anatomy الموسم السابع
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 23, 2010 7:14 am من طرف dody

» موعد صدور حلقات مسلسل chuck الموسم الرابع
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 23, 2010 7:12 am من طرف dody

» موعد صدور حلقات مسلسل the mentalist الموسم الثالث
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 23, 2010 7:06 am من طرف dody

» موعد صدور حلقات مسلسل supernatural الموسم السادس
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 23, 2010 7:02 am من طرف dody

» موعد صدور حلقات مسلسل سمولفيل smallville الموسم العاشر
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 23, 2010 7:00 am من طرف dody

» Exclusive Need For Speed Pro Street
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأحد سبتمبر 05, 2010 2:15 pm من طرف dody

» حمل لعبة san andres برابط واحد
ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالأحد سبتمبر 05, 2010 2:14 pm من طرف dody

بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
منتدى

ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً!

كاتب الموضوعرسالة
JuMpeR™
site admin
site admin
JuMpeR™

ذكر
الوظيفة : انا العاشق
الهوايات : الانترنت
المزاج : ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! 3asheq10
إحترامك لقوانين المنتدى : ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! 111

ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! Empty
مُساهمةموضوع: ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً!   ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 17, 2007 2:04 pm

ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً! ZiziAdel_tcm35-1042929 مطربين كتير بيحتاجوا لأكتر من ألبوم لحد ما الناس تعرفهم، لكن "زيزي عادل" طالبة "ستار أكاديمي" السابقة فالأمر معاها مختلف. باعتبارها كانت مرشحة للحصول على اللقب وخروجها الدرامي الذي أطلق حملة تعاطف قومي مع الموهبة المصرية المظلومة، فإن زيزي عادل وُلدت نجمة، ولم تعد مظلومة أبداً بعد الآن..

صوت زيزي من الأصوات اللي تتعاطف معاها، بمعنى إنك لو موقعتش في غرامه، فمتقدرش تنكر إنه صوت جيد. صوتها دافي وبتغني مظبوط لكن واضح إنها محتاجة تتدرب أكتر عشان تخرّج أفضل ما عندها..

حاولت زيزي مع فريق عملها تقديم حالات رومانسية متنوعة وصريحة تناسب أي بنت في المنطقة، مفيش مغامرات على مستوى الكلمات والألحان، لكن باعتبارهم اشتغلوا على (تيمات)، فهم عملوا ده كويس قوي..

أغنية الهيد (واحدة طيبة) أعتقد إنها هتعجب بنات كتير طبعاً! (دلوقتي صعب تلاقي واحدة طيبة في زمان مفيش فيه ناس كتيرة طيبين/ جنبك ولو تحتاجها تبقى قريبة ودي في الحياة مش هتقابلها مرتين). هي بتطلب من حبيبها يحافظ عليها ويراعي مشاعرها لإنها ببساطة طيبة! أظن السياق ده جديد نوعاً، الشاعر "نادر عبد الله" كتب الفكرة بشكل جيد جداً ولحن "تامر عاشور" الهادي الشجين لم يكن أقل جودة من الكلمات..

تعالوا نسمع حالة حب هادية ولطيفة وبدون مشاكل في أغنية "إحساسي بيك": (احساسي بيك خد قلبي ليك يا حبيبي/ لو مش حبيبي هاقول لمين يا حبيبي/ مانت عارف قد ايه/ باتمنى اشوفك تاني ليه/ كل اللي كان وحلمت بيه لقيته فيك)، الإيقاع السلو وتوزيع الوتريات الثري والأداء عملوا اللازم..

نروح لجو شرقي أكتر في أغنية "أنا بين ايديك" اللي لحنها "شريف تاج" من مقام الكرد ومنحها إيقاع البَمب المصري، ولا نزال في منطقة الرومانسية، لدرجة باشعر بيها إن الغنوة دي امتداد للغنوة اللي فاتت: (أنا شفتك هي مرة مبقتش ف نفسي حرة/ مبقتش حياتي مُرّة من يوم ما دخلتها/ يا حبيبي انا لو عليّ/ عمري ما اغمض عينيا/ حبك يا حبيبي ليّ بالدنيا كلها)

نيجي للجانب الآخر من الحب، حيث الخلافات والهجر والخصام. عندنا 5 أغاني من أصل 8 بيلعبوا في المساحة دي، (انكسار وهجر وثورة وانتقام)..

الحقيقة إن لحن "نادر نور" (عارف أنا جاية ليه) فرض نفسه كلحن جميل أرشحه لأفضل لحن في الألبوم. احنا أمام حالة انتقام عاطفي (عارف انا جاية ليه، عشان بس اثبت لروحي، مهما جرالك ايه اني نسيتك انت وجروحي، واحس اني ابتديت وانت اللي انتهيت)، وبعد أن تثأر لمشاعرها نصل لذروة الحالة: (عرفت ازاي غاليين دموع العين على عنينا/ عرفت ازاي بنكون لما بتهون امانينا/ وازاي رضينا نموت كدة في سكوت وحبّينا)، لو حد لقى سبب وجيه لوجود كلمة (حبّينا) هنا غير القافية يا ريت يقوللي!

في أغنية (حب مش محسوب) سؤال اتطرح كتير قبل كدة: (انت ناسي انك انت مش ف بالي، جاي بتسأل انت إيه بالنسبة ليّ)، لكن الأغنية تتميز بإنها من مقام البياتي الشرقي في ألبوم يسيطر عليه مقام الكُرد كالعادة.

أغنيتي "مالك بيّ" و"واحدة تانية" اشتركا في سرعة إيقاع الكلام، وحالة ثورة لبنت قوية: (ممكن اعمل حاجة تانية ف لحظة تانية تحس كإني واحدة تانية، أجمّد قلبي أبيع في ثانية) (انا شايفة انها مش مشكلتك فين رايحة وجاية منين/ دي حياتي وانا حرة فيها/ يعني مالكش دعوة بيها/ ما تحل عني واسمعها منّي دلوقتي أيوة هابعد بجد)

على أي حال بنتمنى الأفضل لزيزي في الألبومات القادمة ، وأهلاً بيها موهبة مصرية جميلة ننتظر منها المزيد.
https://el3sohak.yoo7.com

صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ألبوم جيد لنجمة وُلدت مبكراً!
» ألبوم هشام عباس الجديد
» ولا نص كلمة :ألبوم فؤاد الجديد
» ألبوم: هل تسمع لدولوريس أوريوردان
» حصريا ألبوم (( نجــوم العرب )) MBC CDQ224Kbps